Becsült olvasási idő: 4 perc
Egy termék elkészítése, legyen szó gyakorlatilag bármiről, egy hosszú, magas szintű logisztikát és szakértelmet igénylő, többfázisú folyamat, ez a tunikák esetében sincs másképp! Ebben a cikkben röviden elmondjuk, mi is történik egy tunikával az anyagszerzéstől egészen odáig, hogy a vásárló kézhez kapja munkafelsőjét, viselésre készen.
0. lépés: alapanyag feldolgozása, textil elkészítése
Ha minden lépést meg szeretnénk említeni, nem hagyhatjuk ki a listából magának a textilanyagnak az elkészítését, amiből később csodálatos, csinos és kényelmes munkaruhák készülhetnek. Ezt a lépést cégünk esetében nem magunknak csináljuk, ezért ez egy 0. lépés, de vitathatatlan, hogy nagyon fontos, hiszen a késztermék minőségét alapjaiban határozza meg az anyag.
1. lépés: szabásminta elkészítése/készíttetése
Először is be kell szereznünk egy szabásmintát, ami alapján a továbbiakban a tunika ki lesz szabva. Ez egy tesztelős fázis, valószínűleg nem az első szabásminta alapján készült mintadarab lesz a tökéletes, így folytatódhat a tesztelés, tesztelés, tesztelés... Egy kicsit levágunk innen, egy kicsit hozzárakunk ehhez, egy kicsit megváltoztatjuk az íveket, egészen addig, amíg elégedettek nem leszünk a végeredménnyel (ez természetesen idő- és anyagbefektetést is igényel).
Aztán jöhet a következő kihívás: a méretek elkészítése. Hiszen a tunikából 8 méret is van, mindnek külön el kellett készíteni a szabásmintáját is úgy, hogy logikus és kiszámítható legyen. Ezek alapján készülhet a mintadarab, ami alapján a további hátul megkötős köpenyeket el kell készíteni.
2. lépés: a tunika elkészítéséhez szükséges alapanyag- és eszközbeszerzőhelyek felkutatása
Talán az egyik legnehezebb rész máris a történet elején következik, ugyanis fel kell kutatni a legjobb lelőhelyeket, partnereket, akikkel a későbbiekben, hosszútávon dolgozni szeretnénk. Ez egy hosszú folyamat (kapcsolatok nélkül még hosszabb), ráadásul valamilyen szinten állandó (ha nem is annyira intenzív, mint a legelején), hiszen folyamatosan lehet és sokszor kell is új partnereket felfedezni, akik az előzőeknél jobbat kínálnak valamely szempontból (minőség, ár, minta, stb.). Ezek röviden a következők a felső elkészítéséhez:
- méteráru - tőlük vásároljuk az anyagot, amiből a tunika készülni fog, általában több ezzel foglalkozó cégtől is vásárolunk, hiszen mindenkinek más a kínálata
- rövidáru - szabászkréta, olló, cérna, tű, stb. beszerzésére
- gépek - ezeket is több helyről kell beszerezni (varrógépek, szabászgépek, szálbelövő a címkézéshez, stb.)
- címkék - kétféle címkét kell készíttetni: az egyik bevarrhatós, amit a varrónő a tunika oldalához varr, a másik pedig a papírcímke, amit vásárlás után a vevő eltávolíthat a munkaruháról. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a különböző anyagösszetételű felsőkre különböző bevarrható- és papírcímkét kell csináltatni, ráadásul természetesen a fogyasztóvédelmi előírásoknak eleget téve kell a szükséges információkat feltüntetni a címkéken (jó esetben ez is csak egyszeri, de annál macerásabb munka, míg megszerkesztjük a címkéket).
- belövőszál - a címkézéshez szükséges
- csomagolóanyag - ez nem közvetlenül a tunika elkészítéséhez szükséges, de ha valaki házhoz szállítással kéri a rendelését, gondoskodnunk kell a a futártasakról is, amiben a termékeket kiszállítják
3. lépés: varrodák/varrónők felkutatása
Ha szerencsések vagyunk, ezt már az elején "le is rendezhetjük", hiszen ideális esetben elég egyszer megtalálni a jó munkatársakat, akiken a későbbiekben nagyon sok múlik a késztermékek sorsát illetően. Rengeteg szempontnak kell megfelelni partnerünknek és nekünk is a hatékony, közös munka érdekében, ezért mindkét félnek meg kell dolgoznia. Az emberi kapcsolatok az egyik legfontosabb tényező, ami befolyásolja az egész munkafolyamatot, így nagyon nem mindegy, hogyan és kikkel dolgozunk együtt. Sok esetben nem is a munkavégzés minőségén múlik egy együttműködés, hanem a kolléga személyiségén és a kialakult kapcsolaton, amit időről időre áploni kell és meg kell becsülni.
4. lépés: anyagbeszerzés
Szuper, van már szabásmintánk, megtaláltuk a tökéletes partnereket, már csak el kell hozni az anyagot, és jók is vagyunk! Vagy mégsem? Az anyag tényleges beszerzésébe átnyúlik a második lépés, azaz a "lelőhelyek" kiválasztása, ugyanis akkor válik igazán megbízhatóvá egy cég számunkra, ha már többször is vásároltunk náluk és mindig ugyanazt kaptuk, amit vártunk és akkor, amikorra ígérték. De tegyük fel, hogy minden simán ment és a kiválasztott anyagok megfelelnek. Elhoztuk az akár több 100 méter anyagot, hogyan tovább?
5. lépés: szabás
A következő lépés, hogy a megvásárolt anyagból kiszabjuk a tunikákat a már elkészített szabásminták alapján, ezt a munkát mi végezzük saját szabászatunkban.
6. lépés: varrás
Ezt megelőzi ugye a szabványok kiszállítása a varrodába/varrónőhöz, ez is egy plusz feladat, amit meg kell oldani (majd a kész tunikák visszaszállítását is). Aztán jöhet a varrás, avagy a munkaruhák összeállítása.
7. lépés: vasalás
Minden tunikánk, mielőtt felkerülnének a polcra, átesik a vasaláson, így minden gyűrődést igyekszünk eltávolítani róluk, amit a varrás/szabás közben szereztek. Mivel nagyrészük 100% pamutból készült, az összehajtás után úgyis egy kicsi hajtásvonal lesz majd látható a terméken, ez sajnos elkerülhetetlen, de igyekszünk kihozni belőle a maximumot!
8. lépés: összehajtogatás, felcímkézés
Végül, de nem utolsó sorban minden tunikát ugyanazon metódus szerint összehajtunk, majd a vásárlási tájékoztatóval, logóval és elérhetőséggel ellátott papírcímkét belövőszál segítségével rögzítjük a termékhez.
Ezek után nincs más hátra, mint betenni a megfelelő méretet tároló polcra a tunikát, a webshop raktárkészletébe bevinni és máris eladásra kész az új tunika!